Vilka målgrupper vill jag nå?
Företag:
Seriösare språk, man har ofta bråttom och kanske föredarar packetlösningar eller möjligt vis att man kan plocka ihop ett koncept enkelt.
Klart vad som ingår och inte. Mycket nytt att prova på.
Familjer:
Vill också ha enkla koncept lätta att förstå. Men de är också mer intresserad av mjuka värden så som mysfaktoret, unika koncept som lockar till något nytt, men inte för nytt då många återkommer just för "din" stil. De känner sig hemma.
Tänk igenom noga vad du vill.
Gör det som känns rätt för dig.
Gör en marknadsundersökning, prata med vänner, intervjua besökare som är på liknande platser. Som i mitt fall har jag sökt upp intressegrupper inom mitt område, svensk, skandinavisk folktro. Vad förväntar sig de av mig som anordnar en park med temat folktro.
I Sverige finns det inte direkt något likadant, det finns i Orsa, Tomteland. Sen finns det många historiska evenemang och även andra historiska föreningar. Så jag vände mig till dessa för att se vad som kunde locka dem.
Var tålmodig allt tar mycket mer tid än vad som är tänkt.
Se till att kommunen är med på tåget.
Håll dem underrättade även när inget händer då mycket tillstånd måste sökas av kommunen, (nu tänker jag på värksamhet som den jag bedriver).
Folktrocentrum är ett socialt företag som håller på att bygga en liten temapark om folktro i Fellingsbro.
Besök, häxor, troll, tomtar pysslingar, skogsrå, mfl.
Förr trodde man på troll och häxor.
Människors rädsla styr våra beslut även i dag. Det gör att många människor hamnar i utanförskap.
Vi anser inte att vissa är troll eller häxor, det är människor som inte passar in i samhällets normer.
Kurser- föreläsningar om att finna det unika i varje människa, vågar tänka o vara annorlunda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar